Snapshirt Sverige AB´s köp och användarvillkor
V 2.01 uppdaterad 2022 04 02
Konsumentköplagen (1990:032) och Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingande regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan oss Snapshirt Sverige ab org nr 556521-8848 och dig. Vi följer dataskyddsförordningen GDPR.
1. Köp
1.1 Träffande av avtal
Vid beställning, via mobilappen, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Vid specialtillverkade produkter gäller inte ångerrätten enligt distanshandelslagen.
Alla varor är Snapshirt’s egendom tills att vi erhållit full betalning. Alla falska beställningar eller bedrägeriförsök kommer omedelbart att polisanmälas.
Så fort du beställt dina varor hos oss har vi ingått ett avtal och vi har åtagit oss ett uppdrag att leverera just de varor som du köpt.
1.2 Ändring av order
Om din order redan är producerad eller skickad har vi inga möjlighet att göra några ändringar eller tillägg.
2. Priser och betalning
2.1 Pris
I priserna ingår moms exklusive frakt. Fraktkostnad läggs till i kassan och syns i slutsumman innan man godkänner sitt köp.
Efter att beställningen bekräftats kan priserna endast ändras på grund av omständigheter som räknas som force majeure, t.ex. krig, strejk, naturkatastrofer etc.
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart lågt och felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att makulera en beställning vid tekniska problem från vår sida som medfört en felaktig prissättning.
2.2 Betalsätt
Du kan välja mellan följande betalsätt:
Swish - för dig som är ansluten till Swish. När du väljer att genomföra ett köp anger du ditt mobilnr som är anluten till Swish och sedan kommer en betalnings uppmaningen i appen .
Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
Kortbetalning (Bank/Kreditkort) - för dig som har VISA eller Mastercard. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot vid leveranstillfället. Vi använder oss av 3D Secure. Det är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.
2.3 Återbetalning
Eventuella återbetalningar utföras på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället. Återbetalningen ska ske till dig inom 30 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur eller reklamation.
3 Leverans
3.1 Fraktpriser
Leveransen görs av ett leveransföretag som väljs av Snapshirt Sverige AB. Kunden får betala en leveranskostnad som är landbaserad.
Alla våra orders inom Sverige kostar 59kr i fraktavgift till kund.
3.2 Leveranstid
Vi skickar produkterna inom 4-7 arbetsdagar från att kunden fått sin beställningsbekräftelse. Leveransdatum och leveranstid är bara bindande om de har bekräftats som sådana uttryckligen och skriftligt bekräftad. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar efter att det har skickats från Snapshirt Sverige AB .
Med leveranstid menas när ordern skickas från oss och gäller helgfria vardagar samt räknas från nästkommande vardag.
3.3 Leveranssätt
Vid små försändelser använder vi normalt Schenker Privpak, Posten paketombud eller DHL Servicepoint som levererar försändelsen till ombud/utlämningsställen.
Avisering sker via SMS, e-post eller brev. Påminnelseavisering sker inom några dagar om paketet ej är hämtat.
3.4 Hämtningstid.
Outlösta paket returneras från ditt ombud till Snapshirt Sverige AB efter 7-14 dagar.
I dessa fall debiteras du som köpare 350 kr för täckning av våra extra kostnader.
3.5 Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället ska detta anmälas omgående till utlämningsstället eller chauffören samt till vår Kundtjänst, info@Snapshirt.se. Vi önskar alltid foto på ev transportskador eller reklamationer För att vi enklast ska kunna reklamera och godkänna en reklamation av en transportskada bör du kontrollera emballaget så fort du tar emot paketet.
För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.
4. Reklamationer och returer
4.1 Felaktig/trasig vara
Om du fått en felaktig eller trasig vara ber vi dig att e-posta oss på info@Snapshirt.se. Vi skickar då ut en ny vara. Du som konsument ersätts för eventuella fraktkostnader (returfrakt) vid godkänd reklamation.
4.2 Retur
Om du vill returnera något så måste du alltid e-posta oss innan för instruktioner om fraktsätt och returadress, maila då till info@Snapshirt.se för mer information.
4.3 Tvist
Vid ev tvist kommer vi följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
4.4 Ångerrätt
Enligt Distanshandelslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt.
Det innebär att om du köper en vara hos oss via telefon eller Internet, har möjligheten att ångra köpet inom 60 dagar undantaget special/måttbeställda varor som tillverkas på beställning, för dessa varor gäller ej ångerrätt.
Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick nedpackad i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 30 dagar.
5 Äganderättsförbehåll
5.1 Varan förblir Snapshirt Sveriges AB:s egendom tills betalning gjorts av de fordringar som tillkommer Snapshirt. Om kunden är en näringsidkare i den betydelse som avses i handelslagstiftningen (HGB), förbehåller Spreadshirt sig äganderätten till alla levererade varor tills alla betalningar från affärsrelationen har gått in.
5.2 Kunden är förpliktad att behandla varan varsamt tills äganderätten överförts till honom eller henne.
6 Upphovsrätt till tryckmotiv, ansvarsfriskrivning
6.1 Om kunden översänder ett eget motiv eller inverkar på produkten på annat sätt (personlig utformning av text), försäkrar kunden Spreadshirt Sverige AB att text och motiv är fria från tredje parts rättigheter. Eventuella brott mot upphovsrätten, personlighetsrätten eller namnrätten belastar i detta fall helt och hållet kunden. Kunden försäkrar även att han eller hon inte skadar någon av tredje parts övriga rättigheter genom individualiseringen av produkten.
6.2 Kunden befriar Snapshirt Sverige AB från alla fordringar och anspråk som görs gällande brott mot rättigheter som tredje part har. Kunden ersätter Snapshirt Sverige AB för alla kostnader för försvaret och övriga kostnader som uppstår.
6.3 Tryckets kvalitet är beroende av kundens uppladdade bilder, en sämre kvalitet kan beroende på valda filter, bildstorlek, zoom, färg osv. Eventuellt kan nämnda anledningar påverka trycket på ett negativt sätt.
Då Snapshirt inte har möjlighet att granska er design före tryck så kan vi inte godkänna reklamation beroende på kvalitetsbrist.
7. Konto och hantering av personuppgifter
7.1 Personuppgifter
Det sätt vi hanterar information följer Dataskyddsförordningen GDPR.
Vi begär endast den information som krävs för att kunna hantera din order och dig som kund på bästa sätt.
Informationen hanteras endast av oss och de partners som krävs för att kunna hantera genomfört köp, order och leverans. Exempelvis är det i vårt fall Stripe som hanterar betalningarna, vi som hanterar din order och våra leverantörer som skickar ut varorna med något av våra transportbolag.
Du som kund kan begära att få:
- ett utdrag av registrerade uppgifter
- era registrerade ändringar av uppgifter
- registrerade raderade uppgifter
Vi förbinder oss att inte på något sätt sälja vidare, förmedla eller lämna ut era uppgifter till obehöriga.
Kundens adressuppgifter kommer att behöva förmedlas till våra leverantörer och transportbolag. Vi behåller dina uppgifter i 3 år för att kunna hantera ev returer eller reklamationer.
7.2 E-post
På samma sätt medverkar vi inte till att skicka skräppost. Som kund till oss får ni mail kring er beställning, betalning, leveransavisering och faktura. Ni kan också få information och nyhetsbrev direkt kopplade till vårt erbjudande och verksamhet.
Vid sådana nyhetsbrev som genereras per automatik kan ni enkelt avboka/avprenumerera er via en länk längst ner i nyhetsmailet.
7.3 Skapa konto
Ni som kund kan välja att skapa ett konto i appen för att kunna spara era design, adresser och att se historik på era ordrar. Du samtycker när du skapat ett konto hos oss till att löpande erhålla information om erbjudande, nyheter , appens drift och underhåll. Om du vill radera kontot kan du skicka ett mail till vår kundtjänst info@snapshirt.se
7.4 Personuppgiftsansvarig
Ansvarig för personuppgifter är företagets VD, kontakta oss gärna för frågor på adress GDPR@Snapshirt.se.
8. Cookies och mobilapp
8.1 Cookies
En cookies (kaka) är en liten textfil som våran och många andra webbplatser sparar på din dator och den krävs för att vår webbsida skall fungera
8.2 Snapshirt hemsida och app
På vår webbplats och mobil app används cookies av båda typerna. Vi använder några cookies som lagras under en tid och som sparar dina gjorda inställningar. Vi använder oss även av en sessionscookie för att kunna hantera din kundvagn och beställningar i appen. I de cookies vi använder sparas inga personliga uppgifter om dig.
8.3 Kan jag undvika cookies?
Din webbläsaren kan ställas in så att den automatiskt nekar cookies eller automatiskt informerar om att en webbsida innehåller cookies. Du kan även välja att tillåta cookies från vissa webbplatser som du besöker men fortfarande neka cookies från andra, eller bara tillåta sessionscookies. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.
8.4 Mer information
2011-07-01 inträdde en ny lag om cookies. Du kan läsa mer om denna lag och om generellt cookies på Post- och Telestyrelsens webbplats, www.pts.se, eller det särskilda avsnittet om cookies för användare.